Björns

2014-06-21
10:36:00

En midsommardröm, 4:e kapitlet, 14:e süran.

 
10:00
 
En del av oss vaknar upp efter en lång natts mycket välbehövlig sömn i den stora sängen, medan andra av oss vaknar upp som en uteliggare i en papperspåse.
 
10:30
 
Stor frukost intages tillsammans med hela familjen, äggmackor med kaviar är den dominerande aktören på bordet.
 
11:30
 
I brist på ordning och struktur i midsommarplaneringen bestämmer vi oss för en liten utflykt till Trosa för lunch på något ställe som råkar ha öppet.
 
11:50
 
Min bror ringer och berättar att Lina åkte mot Trosa för en timme sedan för att hämta upp en krasslig dotter och ännu inte kommit till Södertälje på grund av monstruös midsommartrafik.
 
11:55
 
Vi har lite rådslag i familjen och kommer fram till att det säkert lugnat sig med bilar på E4:an när vi kommer dit.
 
12:30
 
Det har inte lugnat sig med bilar när vi kommer dit. Någon på vägverket har en gång i tiden beslutat att det ska sitta en öppningsbar bro i Södertälje så att all trafik på Sveriges största Europaväg söderut från Norrland och huvudstaden får stanna så fort det kommer ett stort fartyg och vill förbi.
 
13:30
 
Vi är i Trosa. Det är vackert som vanligt, men lite kallt och blåsigt.
 
 
13:31
 
Jag och min son poserar också.
 
 
13:50
 
Vi finner Ågårdens hotell och restaurang. Leia förevigar mig när jag avslappnat njuter av trädgårdsatmosfären och...Instagram. Tillsammans med den traditionella lättölen.
 
 
14:30
 
Mat anländer i form av flankstek med potatissallad, tomatsallad och rabarberchuttney. Det är mycket gott och personalen är galet trevliga och fixar gasolvärmare och filtar när vi insisterar på att sitta ute.
 
 
14:32
 
Simon avnjuter kycklingspett och när jordgubbarna och marängerna anländer får han även en kopp varm choklad, on the house, för att han fryser. Varm choklad hör verkligen midsommaren till.
 
 
15:50
 
Mätta och belåtna vandrar vi längs kanalen.
 
 
17:00
 
Hemma igen och jag och Simon går till Pressbyrån för att köpa fotbollsbilder. Leia ringer och ber mig köpa allergitabletter också.
 
17:10
 
Jag och Simon går till Pressbyrån en gång till för att köpa allergitabletterna jag glömde köpa
trots att jag redan stod vid kassan när Leia ringde.
 
 
17:25
 
Jax får sina midsommarräkor.
 
 
17:45
 
Vi spelar monopol. Simon undrar varför mamma ser galen ut.
 
 
21:30
 
Vi blir hungriga igen. Det är kaos i kylskåpet och jag gör en mental notering om att någon borde snygga till där inne.
 
 
21:40
 
Jag upptäcker att jag köpt wienerkorv i stället för prinskorv och hela midsommaraftonen håller på att gå åt helvete.
 
 
21:45
 
Med stor inovationsförmåga, kreativitet, en sax och en hel del list lurar jag systemet och gör prinskorv av wienerkorv.
 
 
22:00 
 
Den traditionella midsommartallriken serveras och jag tackar högre makter för matjesillen, denna gudasända gåva utan vilken jorden förmodligen skulle gå under.
 
 
00:30
 
Somnar lycklig efter en bra dag och med en öl på sängbordet som ett första klassens fyllo.
 
 
Midsommardagen.
 
09:00
 
Äter knäckebröd med rester från gårdagen och mycket senap till frukost. Det är en liten tradition jag har på midsommardagen och det här är första gången jag gör det.
 
 
10:00
 
Tar det traditionella midsommardagsdoppet och skriver en blogg om senaste dygnet.
 
10:30
 
Postar bloggen och länkar till den på sociala medier. Bestämmer mig för hundratolfte gången för att leva i nuet och inte jaga bekräftelse hela tiden och ämnar därför ta ytterligare en paus från blogg, Facebook och Instagram och i stället vara mer närvarande i min sex veckor långa semestertillvaro. Trevlig sommar alla, one love.
Kommentar:
2014-06-21 @ 14:34:03
#1: Fru Glidberg

14:32 jag sitter i en godisrandig strandstol på landet och läser Björns fantastiska blogg :D tack och trevlig sommar, grillinvit kommer ;D

Svar: Tack själv Marie 😊
Björn

Kommentera inlägget här:
Namn: Kom ihåg mig?
Mailadress:  
Bloggadress:  
Kommentar: