Björns

2013-06-22
19:25:00

En helg som kallas midsommar.

 
Dagens dryck är jordgubbssaft. Och vatten. Och Fanta och Coca Cola och och kaffe, ja allt som inte är öl och nubbe skulle man väl kunna säga.
 
Men vi kan börja tillbaka i tiden då det var torsdag och sista arbetsdagen innan långhelgen.   
Eftersom jag inte hade haft punka på postbilen sedan i tisdags var det dags igen. Hur fan man kan lyckas med det två gånger samma vecka?
Jo, om man kör tillräckligt nära den här lådan...
...så kan man råka köra på den här stenkanten och då tar det bara några sekunder innan däcket är helt tomt på luft. Men jag börjar bli en hejare på att byta däck nu.
Mot slutet av rundan fick jag syn på den här filuren. Honom har jag inte sett på flera år, men han går tydligen fortfarande runt med ett flin och låter "hum-hum-hum..." hela tiden. Han brukade dricka gratis kaffe på Eddys Bar ibland och man kunde se honom i Orminge, Ektorp, Järla och en hel del andra förorter. Jag har till och med träffat honom humandes i Högdalen en gång.
 
Efter jobbet åkte jag hem och packade väskorna för det stundande midsommaräventyret i Gnesta. Det var rätt seg trafik ut från Stockholm trots att vi väntade till 19-tiden innan vi åkte, men till slut kom vi fram till Kenneth och Malins lilla lantparadis.
Dennis lastar in väskor i den vackra sommarkvällen.
Och Simon slängde sig i hängmattan med sin kompis Eyla.
Och Dennis fick rätt omgående det obligatoriska barnströsslet.
Vackra Leia och vackra Malin vakar in midsommarafton när barnen somnat.
 
Dessutom hann vi med en riktig långkörare i den vedeldade bastun, men det finns det inga bilder ifrån. När vi var hos Malin och Kenneth på nyår försökte vi också basta, men bastun kom aldrig upp i över 34 grader och var helt rökfylld så att man varken svettades eller kunde se och andas där inne. Stoppet i skorstenen var dock äntligen åtgärdat och nu är bastun av högsta klass. Jag skulle verkligen vilja ha en vedeldad bastu hemma också, men det blir ju lite tricky när man bor i lägenhet.
På midsommaraftons förmiddag åkte vi och hämtade upp Oscar vid tågstationen och han anslöt till midsommarstångbyggarcrewet.
Lunch. Matjesilltårta, gubbröra, sill, köttbullar, prinskorv, västerbottenpaj och hela den klassiska faderullan. I underbart sommarväder. Dennis hade dessutom lyckats fixa fram en flaska av den nya Boosnapsen som med sin lilla citrustouch blev en omedelbar favorit till snapsvisorna. 
Vi dansade loss till små grodorna och allt det där  kring den nyresta midsommarstången, men det glömde jag att föreviga med kameran. Så här såg stången ut i alla fall.
Barnen roade sig med att kasta vattenballonger på farbror Björn.
Jag blev blöt.
Oscar leker med småkakorna som serverades till kaffet och tårtan.
Martin, lilla Elna och Emilia anslöt...
Mera Emilia, Elna och Martin.
...liksom Sara...
...och Klas med två barn.
Den obligatoriska midsommartuppen och en av hans hönor.
Lekledare Björn går igenom förutsättningarna för tipspromenaden.
Oscar klurar för fullt.
Kanske på den här frågan?
Eyla och Simon klurar på barnfrågorna.
Kanske på den här?
Malin dominerade hem tävlingen med bara ett enda fel och belönades med en flaska Eau-du-vie. Grattis Malin!
Hela eftermiddagen och kvällen dansades det till härlig reggae och dancehall.
Dennis, Martin och jag umgås.
Dennis, barnmagneten.
Gungning.
Oscar i gasen.
Kenneth vid grillen.
 
En fullkomligt fantastiskt rolig midsommar blev det med alla ingredienser man kan önska.
Dagen efter var varken Dennis eller någon annan vidare pigg.
Vi tog farväl av de sista som var kvar.
Och efter att ha sovit, vilat och vattendruckit mig till människa igen kände jag att jag kunde köra oss hem på ett säkert sätt.
 
Nu blir det en lugn och städad lördagkväll innan nytt kaos och mayhem i morgon när jag, min bror, Stare och John skall till Söderstadion för sista gången innan dom river Sveriges mest legendariska fotbollsarena. Vi förväntar oss ett magiskt och sprudlande Hammarby och en fantastisk dag.
Kommentarer:
2013-06-22 @ 22:08:24
#1: Eva Brandt

Fan vad roligt ni har haft, är avundsjuk. Så fina foton...

2013-06-22 @ 22:24:13
#2: Björn

Det var verkligen en fantastisk midsommarhelg Eva! 😀

Kommentera inlägget här:
Namn: Kom ihåg mig?
Mailadress:  
Bloggadress:  
Kommentar: