Björns

2013-07-30
18:42:05

En annan växel.

 ”Det finns något erotiskt över ålmete.” En sådan mening kan dyka upp i mitt huvud och bli början på dagens bloggtext. Då har jag kanske sett en facebookstatus om ålmete och plötsligt blandas den statusen med något annat underliggande i det inre av mitt huvud och en mening som egentligen inte betyder någonting formas och jag skriver ner den som inledning i bloggen, tittar på den och sedan kommer resten av sig självt.
 
Om man som jag bloggar bara för att det är roligt att skriva och vet att min publik inte har några krav på att jag ska följa ett visst ämne gäller det oftast bara att hitta den första meningen. Medan jag skriver sen dyker det ibland upp andra saker, en vardagsiaktagelse, kanske en granne från Polen som fått saft från ett körsbär på kinden utan att upptäcka det, ett minne av någonting roligt eller traumatiskt eller både och från barndomen, eller helt enkelt bara en doft. Många gånger när jag går och handlar, delar ut post på jobbet, eller går ner i källarförrådet för att hämta tillbaka Simons legobitar jag trodde jag ställde ner för gott förra veckan, känner jag en doft som triggar i gång ett minne av någonting jag varit med om förut men inte funderat över på flera år. Dofter är fantastiska på att knyta till sig minnen.
 
Ibland kan man fläta samman alla de här sakerna på ett ganska snitsigt sätt, ibland blir var och en av sakerna en egen lösryckt del i bloggen, det vet man aldrig innan. Det enda kravet jag har på mig själv är att texten ska vara personlig, självutlämnande och helst lite rolig.

 

Det jag nu tänkte göra är att gå tillbaka i ett och ett halvt års bloggande och leta upp godbitarna, de bra texterna och de bästa historierna om när jag tappade bort min bil till exempel och utveckla dessa texter till lite större berättelser, fördjupa mig i det som finns och fanns omkring och med lite tur slutar det hela med att jag fått ihop någonting som liknar en bok, eller åtminstone en längre berättelse. Ungefär så tänkte jag göra. Just nu finns det 463 inlägg i bloggen att leta i, och jag skriver oftast mer text än jag lägger in bilder, så någonting av läsvärde borde det finnas där.

 

Men jag anser också att mycket av grejen med en blogg är alla bilder som illustrerar hur vackert det var där man var när man åt det där goda man åt och hur söta ens barn var när de var så där söta medan dom åt det där goda där det var så vackert. Man kan också använda bilderna att börja en blogg med, utgå från dom eller förstärka en blogg med eller bara göra bloggen lite vackrare att titta på.

 

 

Kommentar:
2013-07-31 @ 20:57:25
#1: Micke

Ja, du fick ihop bloggandet rätt bra där. :-)
Snitsigt och bra!

Svar: Man tackar och bockar :-)
Björn

Kommentera inlägget här:
Namn: Kom ihåg mig?
Mailadress:  
Bloggadress:  
Kommentar: