Björns

2013-10-31
19:50:35

Observatory - the new Halloween.

När jag kom fram till det gamla observatoriet var det ingen där. Jag knackade på porten med kanten av min monokel, tre korta, en lång, en kort, en kort till, två korta, fyra långa, två långa, två korta och tre långa. Vår hemliga signal, "Hästen har tydligen fått rännskita, se upp för bövelen!" som knackningarna tydligen betyder enligt knattarna och Gröngölingarnas scoutbok. Och det gäller att alltid vara redo, så jag är redo!
När von Vinkel inte ville komma och öppna trots att vi avtalat tid blev jag både bestört, vankelmodig och lätt diagnostisk. Jag är inte alls van vid att vänta, eller att bli lurad, eller ens få den enklaste fotmassage. Så jag gick, i vredesmod och lungödém, bort mot kanten där ingenting börjar och allt har ett slut.
 
Jag blickade ut över det svartvita Saltsjöbaden, sjukhuset, hotellet, fjärden som har ett namn, himmeln som alltid är både arg och lyckosam. Vad kan man göra? En enkel baldakin, ett intermezzo utan samvete, en laktosilliterat, en som är mer du än vi, men aldrig jag.
Jag funderade. Varför ser jag ut som en engelsman med väldigt lite hopp kvar, varför står jag och blickar ut över New Orleans, varför tog jag inte med mig glögg och slutligen: vem fan är DU? En välfylld burk med frågor, ett förstoppat timglas nästan helt utan svar.
 
THE END
 
Är det någon gång man ska få dåligt samvete och känna sig som en skitstövel, så är det lite då och då och även när det är Halloween och Påsk. Simon vill vara påskkärring, Simon vill trick or treata och jag är världens tråkigaste farsa:
 
"Äh, jäkla tiggeri, Halloween finns inte ens EGENTLIGEN, liksom fars dag, mors dag, kanelbullens jävla dag och fan och hans moster! Hör du det unge!"
 
Och när jag säger till Simon att han kan få skitmycket godis av mig i stället utan att klä ut sig och att han kan få en moppe om han ger fan i att konfirmera sig nöjer han sig med det, men hans ögon säger att det inte är samma sak.
 
Idag kom hans klasskompisar Samuel och Adrian och ringde på och frågade om vi ville ha bus eller ge godis, och samtidigt frågade dom om Simon kanske ville följa med dom vidare? Simon frågade mig och sa att han visste att han egentligen inte fick och jag kände mig så rutten, så jag sa att visst fick han. Leia sminkade snabbt lite blod i ansiktet på honom och han sprang lyckligt iväg. Det var två timmar sen och klockan drar iväg, förhoppningsvis kommer han tillbaka lagom till läggdags, sockerstinn och ser lika glad ut som han gjorde när jag sa att han fick göra som alla andra den här dagen.
 
Så, lite bildersaga, lite nyhelgsreflektion och allt emellan som är vanlig hederlig blogg. Får jag ödmjukast be om en sak av dig kära läsare? Någon gång ibland, skriv en kommentar till bloggen, säg att ämnet var kul, läsken jag hyllar är skitäcklig, skriv med stora BOKSTÄVER, skrik att jag ska sluta prata om Everton, säg att jag borde recensera dambindor, hata mig, älska mig!  
 
Utan Facebook är min respons på bloggen obefintlig och eftersom jag drivs av uppmärksamhet och respons enbart behöver jag  dina ord tillbaka då och då, så att jag vet att jag finns :-)
 
Kommentarer:
2013-10-31 @ 20:10:26
#1: Anna

MEEEEEEH! JAG SOM ALLTID TYCKER ATT DIN BLOGG ÄR UNDERHÅLLANDE OCH BÄST, MEN DET TRODDE JAG ATT DU VISSTE REDAN. MAN VILL JU FÖR BÖVELEN INTE HÅLLA PÅ OCH TJATA OCH BETE SIG SOM NÅGON MEDELÅLDERS OCH LÄSKIG JÄ-LA STALKER!!!! OCH VILL DU VETA VAD JAG TYCKER, SÅ SMAKAR DR PEPPER SKIIIIT! Trevlig Halloween på dig, hoppas sonen kommer hem med många kilo godis!

Svar: Bra kusin Anna, exakt den respons mitt ego behöver!! Fast du har fel om Dr Pepper ;-)
Björn

2013-11-01 @ 02:58:00
#2: Agnalf den snedögde

Jag har ofta tänkt på sådana där situationer med barn där jag skulle riskera att vara en riktigt bister surgubbe och döda magin genom att lätt halka in på en lång harang om hur något mitt barn tycker är kul egentligen är värdelöst. Och dessvärre riskerar många företeelser kvala in där. Får jag barn ska jag försöka undvika det, men det är mycket man svär på att undvika om man får barn innan dessa finns, när de väl finns där verkar det emellanåt mer handla om att få ihop vardagen och hålla näsan över ytan.

Svar: Att ha barn handlar i ganska stor utsträckning om att revidera sanningar och principer. Det allra viktigaste i slutändan är ändå att man skonat barnet från direkt livsfarliga saker. En och annan Halloween får man väl ta :-)
Björn

2013-11-01 @ 08:33:02
#3: Fader Lars

Livet är som en banan. Man skalar den och äter upp innehållet, slänger skalet för att sedan med dess hjälp halka in på något annat.
Då är det lätt att halka in på bjorns.blogg. Väl där ser man hur du halkar runt på samma bananskal och letar efter bananen som du nyss ätit upp. Eller du kanske slängde bananen och behöll skalet.
Du har en blogg alltså finns du. Jag har ingen blogg och ändå finns jag.
Min blogg som jag inte har väcker ingen uppmärksamhet. Din blogg som du har, väcker alltid uppmärksamhet på hur komplicerat och lätt livet alltid är. Framförallt är bloggen och du underhållande.

Svar: Bra far, exakt så är det!
Björn

2013-11-02 @ 09:28:35
#4: Rita

Din far borde alltid kommentera tycker jag! För övrigt så kan du skicka utspökad Simon hem till mig nästa år så ska jag skrika av förtjusning! Även fast Halloween inte är en riktig högtid :)

2013-11-02 @ 09:28:36
#5: Rita

Din far borde alltid kommentera tycker jag! För övrigt så kan du skicka utspökad Simon hem till mig nästa år så ska jag skrika av förtjusning! Även fast Halloween inte är en riktig högtid :)

2013-11-02 @ 12:36:35
#6: Rita

Jag skickar över honom nästa år :-)

2013-11-02 @ 12:37:31
#7: Björn

Fast varför jag svarade med ditt namn som signatur vet jag inte :-)/

BJÖRN!

2013-11-03 @ 14:15:51
#8: Rita

Ha ha ha!

2013-11-27 @ 12:47:24
#9: Dennis the menace

Vet inte hur jag kom att läsa din blogg när det enda jag gjorde var att söka efter bilder på gamla trädgårdspumpar.
Men när jag väl var här inne på din blogg så kunde jag inte sluta läsa, nånting i din berättelse om allt och ingenting höll mig kvar som i ett järngrepp.
Jag tror mig se en människa som likt mig själv söker och förundras både med vemod och lycka över båd det stora såsom det lilla.
Tack för din blogg den fick mig att tänka efter och inse att man inte är ensam.
Lycka till med allt du företar dig framöver och ha en alldeles perfekt vanlig dag!
(skrivet av en som aldrig skriver en rad på bloggar )

Svar: Tack som fan, fantastiska ord. Överväger en comeback som bloggare nu! :-)
Björn

Kommentera inlägget här:
Namn: Kom ihåg mig?
Mailadress:  
Bloggadress:  
Kommentar: