Björns

2014-05-18
19:22:55

Löken och laxen.

Igår var det inte bara lördag, det var även Annandag jul. Den sedan 26:e december uppskjutna middagen med min bror och hans familj blev slutligen av. När jag var på Systembolaget i fredags frågade jag min polare (han med skägg som är den enda förutom jag i hela Orminge som håller på Everton) om de möjligen hade någon glögg kvar. Och se på fan, längst ned på en hylla stod två pannor starkvinsglögg och samlade damm och jag fritog den ena från bortglömskans fängelse, så att vi kunde inleda aftonen med glögg och pepparkakor med ädelost. Det kändes lite skumt att dricka glögg på balkongen under en klarblå himmel och gassande kvällssol, men är det Annandag så är det.
Brorsan och Lina.
Vi skippade julmaten och intog i stället bakad potatis med lite olika goda röror som Leia gjort och efter det fortsatte vi att förfriska oss och prata om det ena och det andra. Barnen hade bland annat en tävling i vem som kunde äta flest tuggor på en chilifrukt.
Simon som precis fått ett eget Instagramkonto sammanfattade det hela rätt bra i sin första post.
Alva, Claes, Opie och Emma. 
Emma som tränar juijutsu testade krafterna mot Simon och hans judo. Emma är stark som en elefant och hade inga större problem med sin yngre kusin.
 
Det blev på det hela taget en mycket trevlig kväll.
Ibland när Jax inte tror att jag är hemma går han och lägger sig uppe vid min huvudkudde i stället för nere i fotändan där han brukar ligga. Jag har fått för mig att han de gångerna verkligen TROR att han är jag. Sen när jag ertappar honom ger han mig den här blicken som säger ungefär: "Ja? Jag är ju människan Björn och att jag ligger här är ju fullkommligt logiskt?"
Eftersom det var en så fenomenalt vacker sommardag idag köpte vi med oss pizza och åkte ner till Glasbrukssjön. 
Simon och hans kusin Alva är inte särskilt blyga eller fega och hoppade upprepade gånger i från bryggan och simmade i land trots att man förmodligen kunde räkna antalet grader i vattnet på två normala händers fingrar. 
Efter badandet var det dags för Leias favoritsysselsättning: shopping i olika affärer som har saker som är så otroligt bra att ha. Först Jula och Bygg Ole. 
När det var dags för Biltema bröt jag ihop och bad att få vänta i bilen i stället. Det fick jag, hon är inte alltid helt omöjlig min Leia. 
Ett envist rykte på internet förkunnade att de sju havens fasa Kapten Castro hade för avsikt att göra en gedigen chilensk pebre att servera till grillade korvar på deras gård. Jag är ju barnsligt förtjust i pebre och lyckades sneaka till mig både korvar, ett par köttbitar och några rejäla lass pebre.
Den här bilden kanske inte gör pebren rättvisa, men den här tomat/korriander/lök/chili och fan vet vad mer-salladen är så jäkla najs! 
Isabelle, Elin och Damian i den fina försommareftermiddagen.
 
Jo, det var väl det hela skulle jag tro. Inga djuplodande analyser av min ångest, men väl fina bilder från en trevlig helg. Och i morgon vankas ju gammalt hederligt arbete i statens tjänst igen, så man kan ju inte annat än vara tacksam för sin lott här i livet.
 
 
 
Kommentera inlägget här:
Namn: Kom ihåg mig?
Mailadress:  
Bloggadress:  
Kommentar: