Björns

2014-05-25
13:23:00

Ormingekarnevalen 2014.

Den här helgen var det dags igen, för 35:e gången gick Ormingekarnevalen av stapeln, inledd med det sedvanliga karnevalståget genom bygden av alla skolor och dagis. Dessutom i strålande solsken och sommarvärme .
I Centrala Parken var det fullt av krimskramsstånd, karuseller och exotiska matvagnar som vanligt och på min bror och Linas baksida ett stenkast därifrån var det också sedvanligt karnevalshäng för både vuxna och barn.
Sami och Stare trivdes i sommarvärmen.
Att få sitta i bar överkropp och smutta på kylda drycker medan man samtalar med goda vänner och ens barn springer runt, överlyckliga och slösar bort sina föräldrars pengar på karuseller, glass och sockervadd är fan livet så som det var tänkt att levas.
På Ormingekarnevalen är alla åldrar välkomna och hos brorsan och Lina blandas barnvagnar med folks mammor och farfarar.
Tivolit är extra uppskattat de gånger barnen lyckas lura med sina föräldrar. Själv hade jag svurit på att aldrig mer åka någon roterande sak efter den åkturen i en kaffekopp jag gjorde 2012 och som nästan gav mig en stroke.
Minnet är dock inte längre än det är kort och principfastheten kan lätt ruckas på om ett barn med rådjursögon säger "Snäääääälla pappa..." Med sin mest insmickrande röst. Och ja, jag blev yr och mådde illa även den här gången.
Det här är Samuelsson. Han ska just hugga in på det här årets stora matsuccé (eller hur Claes?) nere vid foodcourten: en enorm macka med lövbiff, bacon, guacamole, och massa starka såser. Det kändes som om matstånden blivit ytterligare vassare det här året och man kunde hitta sedvanliga langos, thaimat, jamaikansk kyckling, fritterade kycklingswrapar och stora feta köttmackor. Bra jobbat med matutbudet vem som än var ansvarig!
På fredagkvällen spelade Syster Sol.
Och Sveriges bästa basist Kaparn var på plats och kollade, här med min Leia.
Syster Sol var fantastiskt bra som vanligt.
Och Simon fick autograf.
Andy och Simon vilar upp sig från stojet med en match i FIFA14.
Sami underhöll både sig själv och alla andra med en åktur på en elsparkcykel.
På lördagen var det om möjligt ännu mer sol och människor i Centrala Parken. Ormingesonen Markoolio skulle spela på samma plats där hans karriär startade för 16 år sedan.
Det var en riktigt bra spelning till stort publikjubel som nådde ännu högre höjder när Simons kusin Emma fick komma upp på scenen och sjunga en duett med Marko. Emma var fantastiskt bra!
Det var även Marko, jag har aldrig sett honom göra en bättre spelning. Big up, man!
Simon med sin idol.
Och ett signerat linne.
Och så Champions Leaguefinal förstås.
Och det obligatoriska sausage festölet.
Jag och Dennis fick av någon anledning för oss att vi var amerikanska poliser som skulle sitta i en bil och spana på skurkar hela natten.
Eftersom vi inte skulle det fick vi hjälp att äta upp munkarna.
Efter fotbollen hade rockföreningen Ormen fest på Folkets Hus. Erica, Dennis och Therese tycker om fest.
Liksom Dennis och Bosse. Jag och Bosse pratade som vanligt om värdet i sammanhållningen som ofta uppstår i en förort. Tryggheten i att man vet vilka ens barns klasskamraters föräldrar är. Vi är alltid väldigt eniga jag och Bosse.
Här ser det ut som om Sami och en man vid namn Fredrik känner varandra. Det gör dom inte, inte ens jag känner Fredrik, men jag fick höra att han var en hängiven bloggläsare och det värmer mitt hjärta!
Jag med Johan och Norrlands-Micke som jag inte sett på flera år. Kul!
Jag och Robban rundar av kvällen med att dricka slut på all Mariestads i baren.
 
Sådärja! Vilken underbar helg! Jag längtar redan till nästa års karneval. Peace.
Kommentera inlägget här:
Namn: Kom ihåg mig?
Mailadress:  
Bloggadress:  
Kommentar: