Björns

2014-04-27
21:57:00

Pyongyang.

Våren är här med klarblå himmel och blommande träd, men jag själv har fastnat i en loop av folkskygghet och klena nerver. Det går över, det brukar alltid göra det, men just nu är det en prövning varje gång jag måste stanna och prata med någon som inte är Leia eller Simon. Hur som helst har vi spenderat helgen i Horn i Östergötland hos Leias föräldrar och det var verkligen på tiden. Det var länge sedan Simon träffade mormor och morfar och det blev en glädjestund för båda parter. Vi blev som vanligt trakterade med mycket kärlek, värme och god mat och dryck.
 
Vi vaknade alla tidigt i morse när solens strålar trängde in genom springorna i persiennerna och redan innan klockan var sju på morgonen var jag iväg på en promenad för att rensa huvudet lite.
I princip är det här centrala Horn, en lång gata med hus på båda sidor och en kyrka.
Kyrkan är en mäktig och hög byggnad och väldigt central i staden.
Det finns också en skola där. Igår var jag och Simon på den lilla fotbollsplanen bakom skolan och lirade lite boll, som vanligt utan att ha med oss en egen eftersom det varje gång hittills har löst sig. Så även denna gång. Vi brukar kolla lite under skjulet framför basketkorgarna och sedan letar vi i den lilla trappan bakom skolan och den här gången hittade vi en hyfsat okej läderkula i skogsbrynet ovanför fotbollsplanen. Simon övade skott på rullande boll ett tag och sedan körde vi tvåmål som Simon vann med 5-3. Solen värmde och ett kort tag spelade jag i bar överkropp innan Simon besvärat bad mig ta på mig tröjan igen innan någon kom förbi och såg. En försmak av allt han kommer att tycka är pinsamt med sina föräldrar de kommande åren antar jag.
Jag gick vidare bort till Vahlströms Ica-butik. En riktigt hederlig gammal matvarubutik i ordets rätta bemärkelse, ombud för Svenska Spel och Systembolaget och allt där emellan.
Bredvid brevlådan på framsidan finns dessutom en anslagstavla som till skillnad från de anslagstavlor man fortfarande kan hitta i Orminge faktiskt är full med aktuella anslag om vem som säljer ved och när det lokala fotbollslaget spelar nästa gång. Jag älskar det.
Jag promenerade för första gången ut ur Horn åt andra hållet, mot åkrar och skogsdungar, ett och annat rådjur och en hare i vild galopp. Sverige är vackert när det vaknar, vart man än befinner sig.
Morgon-Björn med rosiga kinder morgonen efter ännu en frostnatt.
 
Väl hemma från min promenad på ungefär 7 kilometer blev jag serverad kaffe och smörgås. Nu ville också Leia och Simon komma ut och få lite frisk luft så vi gick till campingen i närheten.
Mina hjärtan.
Här brukar vi bada på somrarna i Horn, men trots det fina vädret var det ändå inte riktigt dags för det ännu i år.
Simon kastar spjut i Stångån.
 
Efter att vi ätit lunch och tagit farväl åkte vi hemåt igen. Vi stannade till vid en outlet i Nyköping och letade kläder och skor, jag var på jakt efter nya löpardojor, men de fanns bara i allt upp till 44½ och sedan från 45½ och uppåt. Jag har 45, prick, i alla märken.
Det blev fotbollsdojor till Simon i stället. Han spelar inte i lag längre, men ville gärna ha ett par till när han spelar med kompisarna. 250 spänn för ett par Puma Evo var helt okej, så vi slog till.
 
Tillbaka hemma igen stack jag direkt ut och sprang 6,7 kilometer i det djävulska Krokhöjdsspåret. Det blev finalen på en bra motionsvecka med cykling, powerwalkande och 29 kilometer löpning. I morgon inleder jag fas 2 med bättre kost och nolltolerans mot socker. Ja, socker som i godis och skit, sockret i ölens kolhydrater kan jag inte ge något löfte om så klart.
När det började närma sig läggdags för Simon kom han ut till mig i köket och skruvade på sig när han frågade, utan mycket hopp, om det möjligen kunde bli lite godnattsaga trots att han och Leia spelat Lego Hobbit på xboxen tills klockan egentligen var lite för mycket. Mitt svar om att det visst kunde bli lite saga kom som en total överraskning och han svingade sin knutna näve i luften och skrek "Yes!" Vi har börjat läsa Pippi Långstrump och han älskar den mer än någon annan bok vi har läst.
Själv läser jag en dagbok i serieform om och av en fransk tecknare som beskriver sin vistelse i Nordkorea som jag fått låna av en jobbarkompis.
Den är helt fantastisk.
 
Jag tror det var det hela. Det är dags att sätta ett kryss över sönadegen den 27:e April 2014 och med lust och glädje stor ge sig i kast med en ny ograverad vecka. Först ska jag bara krypa riktigt nära Leia och somna till någon film. God natt på er.
Kommentarer:
2014-04-28 @ 06:22:13
#1: Fru Glidberg

:) kunde nästan varit jag som skrivit denna blogg :D

Längtar till outletbutiken i Nyköping men jag får vänta 2 veckor ;) men sen .... oooooohhh sportkläder som kan få mig att känna mig mycket sportigare än vad jag orkar vara, I love it!!

Svar: :-)
Björn

2014-04-28 @ 13:38:29
#2: Dan

Den boken har jag också tänkt läsa. Rekommenderas den?

Svar: Definitivt, jäkligt bra berättande och coola bilder. Vilken av böckerna du än menar ;-)
Björn

2014-04-28 @ 21:59:25
#3: Rita

Ni verkar ha så många sommarvackra ställen att fara runt på, lyxigt!

Kommentera inlägget här:
Namn: Kom ihåg mig?
Mailadress:  
Bloggadress:  
Kommentar: