Björns

2013-09-29
14:40:00

I Västerås kan ingen höra dig skrika.

Allright, det är dags igen. Roadtrip till Västerås den här gången och egentligen är inte tanken att det skall vara en resa som den till Arboga, där jag turistade och bloggade dygnet runt, nej, hit har jag åkt för att få lite ordning i bankpapper, lära mig Windows 8 och skriva lite annat. Dock blir man så jäkla inspirerad av nya miljöer, så det går inte att låta bli att skriva lite blogg också. Mina tidigare erfarenheter av Västerås är nästan noll trots att det ligger mindre än en och en halv timme från Stockholm. Jag vet att jag var här vid något tillfälle när jag och Leia precis börjat träffas när hon spelade med Svenska Akademien. Om jag inte missminner mig åkte jag hit för att hon längtade hem och ville åka hem direkt efter spelningen när de andra i bandet övernattade på hotell. Vi åt kanske middag någonstans, och säkert såg jag spelningen, men jag minns som sagt inte riktigt.
Att det blev Västerås är som med alla mina andra resmål, och det börjar bli några stycken nu,
en ren slump. Skall jag bara vara borta en natt som nu försöker jag leta hyfsat nära geografiskt och sen googlar jag "billigt boende" eller "billigt hotell" om jag inte letar på Svenska Turistföreningens sida. Den här gången blev det rejäl jackpot.
Abrins Hotell är ett litet hotell/bed and breakfast som förmodligen mest huserar övernattande människor som tillfälligt jobbar i Västerås under veckorna. En natt i ett enkelrum mellan söndag och måndag var i alla fall kraftigt rabatterat och landade på 355 kronor, inklusive wifi, dusch, fri parkering och frukost. Så billigt är det ofta svårt att ens hitta vandrarhem och då måste man ju ha med mat och lakan själv.
Rummet är mycket mysigt och har allt en bloggande brevbärare kan önska, till och med en minibar med godis som kommer att fresta en lite senare i natt när alla affärer har stängt.
Datorn står bra på en gammal schiffone (eller hur fan DET nu stavas) och genom fönstret har jag utsikt mot höghusen bredvid och den lugnande trafiken från E18 i bakgrunden påminner mig om att det finns estniska långtradare och raggarbilar i hela landet. I det här rummet tänker jag njuta av tystnaden, lugnet och ensamheten till 11.00 i morgon förmiddag då jag blir utkastad.
Eftersom Abris hotell ligger tio minuter från centrum i något slags semi-industriområde nära stora vägen tyckte jag att det var bäst att få lite mat i magen på en gång om det skulle bli så att jag bara orkade gå bort till macken intill senare. När jag kom in i Västerås centrum hittade jag en hel del lite ruffigare kinarestauranger och andra syltor med söndagsöldrickande ortsbor, ställen jag annars brukar gilla.
 
Men det är något med Västerås jag är lite rädd för. Jag har fått för mig at det är en stökig stad med mycket ungdomskriminalitet och nu är jag ju en 41-årig, svag och klen man som aldrig kunnat slåss för mig, så jag vågade inte riktigt ta steget in på något av haken, utifall att. I stället hamnade jag på en Indisk restaurang med priser något över det normala, ett lite bättre ställe helt enkelt. Det visade sig vara det bästa som kunde ha hänt. Personalen var fantastiskt trevliga och väldigt måna om att jag skulle ha det bra och jag beställde in biff madras, naanbröd och en stor Kingfisher, ölet jag och Mattias Modig brukade dricka på den tiden vi åt indisk mat ihop lite då och då.
Och på fullaste allvar var det bland det godaste jag ätit. När jag rankar fenomenala måltider är det sällan Indisk eller asiatisk mat med på stegen, då de restaurangerna ofta är lite enklare, men det här! Det var något i hästväg. Maten smakade fantastiskt och var så vällagad och välbalanserad i smakerna att varje tugga var en njutning. Jag har definitivt aldrig ätit bättre Indisk mat än på Agra Taj i Västerås.
Det fanns till och med en röd ros på varje bord som inte var av plast.
 
Som ni hör och ser har det börjat bra. Nu är det dags för mig att ta tag i lite annat, så jag får önska er alla en fin avslutning på helgen och en glad ny måndag.
 
 
Kommentera inlägget här:
Namn: Kom ihåg mig?
Mailadress:  
Bloggadress:  
Kommentar: