Björns

2013-10-31
15:15:53

Solaris 1972.

"Förvandla inte ett vetenskapligt problem till en betydelselös kärlekshistoria."
Så, nu har jag sett Solaris och vet inte riktigt vad jag ska säga. Rysk film i sitt esse, 2 timmar och 46 minuter senare fattar man ändå inte riktigt vad den handlade om. Det undermedvetna, själen, samspelet i kosmos, mänskligheten? Fina miljöer, fina skådespelare och ibland flera minuter mellan dialogerna medan en tröja sakta zoomas in. Stämningsfullt och obegripligt. Jag tror jag gillade den.
 
Idag har jag annars skjutsat Leia till jobbet, ätit lunch på kinarestaurangen med min bror och Simons kusiner, sorterat tvätten som ska tvättas i olika kassar, skalat och skivat potatis till kvällens potatisgratäng och handlat mousserande vin till helgen.
På lördag ska jag och Leia se det fantastiska bandet Movits! på Berns. Movits! är ett svängigt gäng från Luleå som lirar någonslags swingjazz till underbara raptexter och det ska bli kul att se dom live för första gången. 
 
I morgon vankas det Tom Tits med Plåt-Danne och Hilda och Simon är uppspelt så klart. Det blir en bra helg för honom med den starten, övernattning hos en kompis på lördag och kalas hos en klasskompis på söndag också. 
 
Det blir en bra helg även för mig med konsert och sedan Everton-Tottenham med min bror på söndag. Det är viktigt att inte förlora både ut brodersaspekten och att Peter på jobbet lär bli olidlig på måndag annars. Nu känner jag mig rätt lugn, Everton har bara förlorat en ligamatch hemma under hela 2013, mot Arsenal, så vi hoppas sviten håller i sig.
 
Men nu är det hög tid att hämta Leia på jobbet och samtidigt passa på att tanka bilen. Hör ni det alla brats, här har ni en jävligt glamorös bloggare! See ya!
Kommentar:
2013-11-01 @ 03:02:25
#1: Agnarf Molnförgöraren

Läser man boken förstår man inte heller vad den handlar om. Jag rekommenderar att du lånar "Den stora framtidskongressen" av författaren till Solaris, Stanislaw Lem. Den är riktigt skruvad och där fattar man i alla fall vad som sker. Emellanåt.

Svar: Haha, "Den stora framtidskongressen" är mitt nästa mål!
Björn

Kommentera inlägget här:
Namn: Kom ihåg mig?
Mailadress:  
Bloggadress:  
Kommentar: