Björns

2012-07-28
07:48:14

Ötzi - Snömannen.

Jag brukar ibland tänka på Ötzi, snömannen. I alla fall när jag precis läst en artikel om honom i en kompis Illustrerad Vetenskap. Han var så djupfryst att man när man tinade upp honom under ett par timmar efter 5000 års nedfrysning och gjorde en obduktion, hittade intakta celler och ögonglober, samt en massa innehåll i magsäcken som alpstenbock, vete, blad, äpplen och animaliskt fett. Mycket verkar dessutom tyda på att han kände den som satte en pil i ryggen på honom och sopade till honom i skallen så att han fick en blödning och dog. Hur man nu kan veta det. Roligt också att österrikarna först trodde att han låg på deras sida gränsen, men att det senare visade sig att han låg 92,5 meter in på den italienska sidan. Ötzi.
 
Efter att vi firat Alva igår gick vi hem en sväng och grillade några fläskkarréer. Leia gjorde sin galet goda potatissallad med rödlök, västerbottenost och persilja till och jag lovar att INGET slår den potatissalladen. Den borde man äta varje dag. Mysigt att äta på balkongen i sommarvärmen också, även om man önskar att Simon kunde låta bli att göra olika gubbminer när man ber honom bara se helt normal ut.
Sen packade vi ihop oss och gick tillbaka till Claes och Lina och sommarhängde lite på balkongen. Schyssta snacksbåtar med bland annat strutssalami med vitlök och tryffel i. Jäkligt smarrigt.
Det blev så klart sedvanligt uppträdande sen när Emma, Simon och Alva turades om att framföra olika sång- och dansnummer. Emma gjorde en välkorreograferad och fin "Flytta på dig", Alva gjorde en sockersöt och lite blyg "Dansa - pausa" och Simon ålade runt på golvet och väste fram en slags hysterisk version av Joey Fevers "Sweetness". Vi skrattade så att tårarna rann.
OS-invigningen började lovande, jag är annars inte så svag för invigningar över huvudtaget, men den var i vanlig ordning ett par timmar för lång. Vi såg inte klart hela och gick hem i hyfsat vettig tid.
 
Idag ser det ut att åter igen bli strålande sol. Jag är igång i tvättstugan med ett par maskiner, men sen får det nog bli lite bad någonstans. Glasan, Sågan, eller Södersved, det är frågan? I kväll skall vi grilla och förhoppningsvis ha det trevligt hos Gina och John. Fan vad det är mycket som är trevligt nu för tiden.
 
Dessutom har jag köpt någon PRO-variant till mitt blogg-konto så att ni skall slippa reklam. Det finns även fler olika layouter till sidan att välja på nu, så jag kommer nog ändra runt utséenedet ett par gånger tills jag blir nöjd. Låt oss ha en bra lördag nu.
 
P.S Så här ser tjugo spänn och en Coronakapsyl ut när de tvättats i 40 grader kulörttvätt:
 
Kommentera inlägget här:
Namn: Kom ihåg mig?
Mailadress:  
Bloggadress:  
Kommentar: